För att jag fick höra när jag var tonåring "Tänk på hur du framställer dig själv" 
 
För att jag har vänner som slår vad om jag kommer ligga med en annan vän eller inte
För att jag har vänner som sätter emot och kommer fram till mig och försäkrar sig om att jag inte kommer göra det
För att om detta hade varit en man, hade ingen brytt sig
 
För att min vännina är rädd för att lägga upp bilder på facebook, då hennes vän fick sin bild snodd och lades upp på en porrsite
 
För att jag har varit tvungen till att kämpa för att få min röst hörd i klassrummet
 
För att vi använder ord som slampa, bög, hora, fitta vardagligt som skällsord
 
För att man blir kallad slampa som tjej när man har en sexuell lust, medan killar blir satt på en pedistal
 
 
För att det är okej för att tre killar ska kommentera på en bild "jaså, du har ingen bh på morgonen?" när man enkelt bara ville säga godmorgon. 
 
För att jag anses vara den som ska städa och tvätta därför att jag som kvinna "ska vara bättre på det" 
 
Därför att jag istället för min framtida man ska vara hemma mera när vi får barn, och om jag går emot kallas jag för en dålig mamma av samhället 
 
För att jag får frågan "rakar du dig under armarna?" när jag berättar att jag är en feminist
För att jag sen efter att ha svarat nej påstår att jag inte längre är feminist
 
För att alla sporter som utspelas av damer får ett tilläggsord framför det, det kallas istället för damsport än bara sport 
 
För att jag en gång har blivit så jävla arg på händelser, till att sedan undra "Kanske det är jag som gör fel?" Av den enkla anledningen till att samhället lär upp kvinnor till att sitta tyst och inte agera ut
 
För att samhället lär upp kvinnor till att sitta tyst och inte agera ut
 
För att vi lär upp kvinnor att inte bli våldtagna istället för att människor inte ska våldta
 
För att sen sorga sanningen är att 98% våldtäckter går förbi utan att lösas
 
 
Fär att jag faktiskt kan skriva en sådan här lång lista om varför jag vill slå emot patriarkatet och ändå ha en massa saker kvar att skriva om. 

2 kommentarer

arizona

06 Nov 2013 16:22

Jo, det var fel av mig! Tog bort det..Skäms..

Fett bra skrivet! Så himla sant...Damsporter..tss..!

lovisa

01 Dec 2013 14:10

fyfan så rätt, allting! (var kan en köpa det där linnet måntro?)

Svar: åh ja vet faktiskt inte!
Frida

Kommentera

Publiceras ej